Road trip med Kitty the Blå Blixten Augusti 2009 del 1

Här kommer nu det efterlängtade inlägget om min semestertripp på min EU-skoter Kitty the Blå Blixten. Jag berättar lite kort hur jag har haft det och vad jag har gjort  under resan. Jag kommer även att lägga upp några bilder. Jag kommer även hänvisa till ett bildgalleri på FB, men ni behöver inte vara medlemmar för att kunna se dem. Here we go:

Onsdagen den 5 augusti sken solen varmt och vid strax innan 11.00 var vi på väg. Det blev en lite senare start än vad jag hade tänkt mig, men så kan det bli ibland. Jag hade ändå inge bråttom. Resan upp för alla backarna utanför Jönköping, Gränna och Ödeshög var inte det roligaste, men framåt kom vi. Första stoppet var vid Motel Vida Vättern där jag åt en mumsig kycklingsallad med pasta till lunch.

Utsikten vid Motel Vida Vättern där jag åt lunch första dagen
Utsikten vid mitt lunchbord

Solen värmde skönt medan jag gled fram på vägarna och jag njöt hur mycket som helst. Det är så här det ska vara. Sol, värme, sädesfält, djur och ladgårdslukt.

Vägen som ska ta mig vidare vid Walla Säteri   En nyfiken liten ko vid Sockendal utanför Mjölby
Ditåt ska jag                          "Vem är du?"

Första natten campade jag på Glyttinge Camping & Stugby i Linköping

Torsdagen den 6 augusti bjöd på lika underbart väder som onsdagen. Det var njutning i högsta grad där jag puttrade fram genom det svenska landskapet. Långrast tog jag i Söderköping. Där köpte jag en mycket god glass på Jannes Hembageri. Godaste glassen jag ätit på länge.

Mummsigaste glassen på länge från Jannes Hembageri
Min glass

När jag hade ätit upp min glass, tittade jag mig lite omkring. Det var varmt och när jag såg den stora fontänen på torget, så ville jag inget annat än bada i den. Då såg jag en pappa som badade sitt barn i den medan mamman tittade på. Det såg så skönt ut!

Baddags i fontänen på torget
Baddags

När jag åkte färjan över Bråviken på min väg mot Jönåker, träffade jag en man och kvinna som var ute på sin motorcykel. De tyckte att jag hade rätt idé om sättet att färdas på sommartid. Det är inte storleken på tvåhjulingen som avgör hur mycket man njuter. Han berättade att han sällan åker på de stora vägarna, för det är inte det som är det som är härligt, utan småvägarna där man får se hur Sverige ser ut. Kul att flera tycker som jag. Tidigt på kvällen var jag framme i Tystberga utanför Nyköping och hemma hos AJ. Vi gick ut och åt på samhällets cafe/restaurang och sen satt vi och pratade bort precis hela kvällen.

Fredagen den 7 augusti åkte vi in till Nyköping vid 12-snåret. Dagen spenderade vi med att vandra runt i staden. Det var marknad i staden den helgen, så vi vandrade omkring lite bland stånden när jag såg denna och omedelbart kom att tänka på ROXY.

En pärlplatteko i Nyköping
Till dig ROXY

Vi gck även och tittade på Nyköpings Slott och nere i hamnen. Det var underbart varmt och soligt, och jag bara njöt.

Fängelsehålan i Nyköping Slott   Gamla Hamnkontoret som numera är en restaurang
Fängelsehålan i Slottet      Gamla Hamnkontoret

På  kvällen gick vi på senaste Harry Potter-filmen: Harry Potter och halvblodsprinsen. När vi kom tillbaka till Tystberga på kvällen, åt vi lite kvällsmat och pratade en bra bit in på natten.

Lördagen den 8 augusti spenderade vi ute i Tystberga. Då solen fortfarande sken varm och gul, så tog vi oss en promenad utanför samhället. Det var jättehärligt och vi bara njöt. Jag hade naturligtvis kameran med mig och fotade både det ena och det andra.

En vacker fjäril som visade upp sin prakt i solen   En gammal vattenho jag såg inne i en hage   En vit och vacker nyponros
En vacker fjäril                      En gammal vattenho          En nyponros i solen

När vi kom tillbaka från vår långa promenad, så latade vi oss resten av dagen och jag började packa ihop mig lite, för nästa dag skulle jag åka vidare.

Söndagen den 9 augusti for jag vidare. Var lite sorgset att krama AJ adjö, men jag vet att vi kommer att ses inom en ganska snar framtid igen. Dagen var relativt händelselös om man bortser från min irrtur inne i Eskilstuna när jag skulle ta mig till Riksvägen mot Västerås och samtidigt undvika E20, då jag inte får köra på "gröna" vägar med EU-skotern. Men jag hittade efter lite hjälp av ortsbefolkningen rätt och kom ut på rätt väg.

Vägskyltar utanför Eskilstuna mot Västerås
Äntligen vid rätt väg

När jag kom till Kvicksund var jag i trakter där jag kände mig hemma. I Kvicksund har jag varit och ätit pizza och glass på sommaren med de andra ungdomarna från Gruffet. Minnerna välde över mig och jag började bli enormt nostalgisk. Efter Kvicksundsbron svängde jag av mot Sanda, dit man åkt och badat med de andra från Gruffet, och sen vidare mot Lilla Åsby. Precis innan Lilla Åsby finns en fin rastplats med en brevlåda som innehåller en bok. När vi cyklade runbt sjön/víken Freden när jag var tonåring, brukade vi alltid stanna och skriva i boken. Och självklart gjorde jag det även denna gång.

Rastplatsen innan Lilla Åsby när man kommer från Eskilstunahållet. I brevlådan mellan runstenen och björken ligger en bok man kan skriva i
Rastplatsen med boken

Därefter åkte jag förbi sommarstugeområdet där vi haft stuga tills för 2 år sen. Området heter Gruffets Holme och ligger ca 2 mil från Västerås. Att åka ner där var så nostalgiskt. Jag har alltid saknat stugan sen jag flyttade ner till Jönköping. Jag har tillbringat alla mina somrar där ute tills jag var ca 17 år. Men jag har alltid varit där ute några gånger varje sommar ändå. Jösses vad jag saknar den. Stugan ägs idag av grannes son med familj, och vi är alltid välkomna att hälsa på. Efter att ha hälsat på hans föräldrar och lillasyster, som var där med sina barn, och glass, så blev det bad och simtur ut till flotten,som ligger ca 70 m ut. Härligt! Sen hälsade jag på grannarna bredvid dem, och där blev det mera fika. Det roligaste med att komma ut till stugan, var nog folkets förvånade miner och sen glada hej och kramar när jag tittade in.

Sen åkte jag vidare mot Västerås och en riktig säng hemma hos BW. När jag kom dit orkade jag dock inte åka till affären, så jag rotade lite i hans kyl och frys, och hittade vetekakor, jordgubbssylt och chokladpulver som ska blandas med varmt vatten.

Kvällsmat bestående av vetekakor med jordgubbssylt på och pulverchoklad
Min kvällsmat

Jag var dock helt själv i lägenheten, för BW befann sig fortfarande i Indien på jobb. Jag somnade gott i hans säng med tvn påslagen.

Jag väljern här att avsluta detta inlägg, och fortsätter i detta istället.

Kommentarer
Postat av: kaktus

Vad mycket du har sett på din trip! :)

2009-08-29 @ 13:40:18
Postat av: Susanne

kaktus: Ja, jag har sett massor. Tog över 500 kort och gjorde i ordning 81 st som jag lade upp på FB

2009-08-29 @ 15:28:58
URL: http://susannehitochdit.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0