Körkort för cyklister tack!

Ja, det kanske inte vore en så dum idé. Nu på morgonen när jag skulle cykla om två kvinnor, så höll det på att gå illa för dem. Jag plingade när jag var en bit bakom dem. Kvinnan närmast högerkanten bromsade då in och körde ut mot mitten av cykelbanan, medan den andra kvinnan började bromsa in och köra ut mot högerkanten. Det hela ledde till att de höll på att krocka med varandra. Tack och lov gjorde de inte det. Då kunde jag inte hålla käft utan fräste högljutt något i stil med: "Om ni börjar med att cykla utmed rätt sida av vägen, så går det mycket bättre". Hon som hade cyklat ytterst, höll sig tätt utmed vänsterkanten, men den andra kvinnan fortsatte att vingla fram och tillbaka kring mitten av cykelbanan och konstant vände sig om för att se vart jag var, vilket resulterade i nästa yttrande med ilsken röst: "Kör rakt på så jag kommer om!" Och hon lydde snabbt så jag kunde cykla om. Så här i efterhand önskar jag att jag hade stoppat dem och gett dem en lektiopn i cykelvett.

Nej, jag visade noll förståelse för dem i deras förvirring och uppskakande upplevelse, Men de vet uppenbarligen inte hur man ska bete sig när man cyklar i bredd och någon helt plötsligt signalerar att man vill köra om.

Lektionsdags: Den som vill köra om, ska signalera i god tid med ringklockan att den kommer upp bakom dem. Den som cyklar längst till höger av dem som cyklar i bredd, behåller sin fart och fortsätter att hålla sig till högerkanten. Den som cyklar utvändigt, bromsar in och lägger sig bakom.

Det är inte svårare än så!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0